MediaNews.ir |
- گوگل، جستجوی محلی را راهاندازی کرد
- برگزیدگان جشنواره مطبوعات و خبرگزاریها
- محور مقالات ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک اعلام شد
- نگرانی اسرائیل از گوگل ارث و آیفون
- افتتاح نخستین دفتر غیرآمریکایی ویکیپدیا در هند
- نیمی از متخصصان آی.تی به اکس.پی وفادار میمانند
- استیو جابز کاندیدای اول مدیرعاملی گوگل بود
- ام.تی.وی در کشورهای آسیایی شبکههای محلی راهاندازی میکند
- افزایش استفاده از موبایل برای تبادل ایمیل در میان شهروندان اروپایی
- شکایت گوگل از دولت آمریکا بر سر قرارداد با مایکروسافت
- ممنوعیت مجدد در انتظار یوتیوب در ترکیه
- تیمهای رصدی در دادسراها سایتهای دوستیابی را کنترل میکنند
- اعلام محور مقالات پنجمین همایش ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات
- پایان پیام: بودریار و نظریه رسانه
- روزنامهها منبع تنها ۲۰ درصد از درآمد آسوشیتدپرس
گوگل، جستجوی محلی را راهاندازی کرد Posted: 03 Nov 2010 12:39 PM PDT خبرآنلاین، ابوالفضل کریمی - گوگل امکان جدیدی به نام جستجوی مکان (place search) را راهاندازی کرده که نتایج را فقط بر اساس موقعیت مکانی ارائه میدهد و به این ترتیب جستجو محلیتر میشود. به گزارش تلگراف، از این پس، کاربران گوگل میتواند به دنبال یک فعالیت خاص در مکانی خاص باشند. برای مثال میتوانند نام یک رستوران چینی را در لندن جستجو کنند و فهرستی از نتایج بر اساس معیار معین شده برای آنها به نمایش درآید. علاوه بر فهرست خطی نتایج، صفحهای از گوگلمپ (سرویس نقشه گوگل) نیز ظاهر میشود که در آن، یک سری نقطههای قرمز مشخص شده و مکانهای پیشنهادی را روی نقشه به کاربر نشان میدهد. کاربر میتواند روی فهرستی از سایتهای بازبینی کلیک کند و با خواندن نظرات کارشناسان و دیگر افراد، بهترین گزینه را برای خود انتخاب کند. جکی باوارو مدیر محصول جستجوی مکان در این باره در بلاگ گوگل گفت:« امروز ما Place search را معرفی کردیم. این فناوری نتایج جستجو را بر اساس محل مشخص شده ارائه میدهد. به این ترتیب شما بهتر میتوانید به هدف خود دست پیدا کنید، نتایج را با هم جستجو کنید و تصمیم بهتری بگیرید. زمانی که ما پیشبینی کنیم شما به دنبال اطلاعات محلی هستید، نتایج جستجوی محلی به طور خودکار برای شما نمایش داده میشود. علاوه بر آن لینکی به نام Places در پنل سمت چپ صفحه نتایج جستجو ظاهر میشود که شما با کلیک کردن به آن میتوانید نتایج را به طور محلی دریافت کنید. برای مثال زمانی که من در نیویورک هستم، شاید بخواهم بیلیارد بازی کنم. در صورتی که این عبارت را در گوگل جستجو کنم نتایج جستجو به طور خودکار برای آن مکان خاص ظاهر نمیشود. اما زمانی که من Places را کلیک کنم این نتایج برای من ظاهر خواهد شد.» «با Place search ما به طور پویا صدها میلیون وبسایت را با بیش از 50 میلیون مکان مختلف در دنیا مرتبط میکنیم. ما حتی میتوانیم به طور خودکار مشخص کنیم کدام سایتها درباره مکانهای واقعی صحبت میکنند و حتی اگر نشانی آنها اعلام نشده باشد و یا چند نام مختلف برای یک مکان معین شده باشد، نتایج جستجو را برای شما به نمایش میگذاریم». در طول چند روز آینده این امکان به 40 زبان مختلف به نمایش گذاشته میشود. برای دیدن یک نمونه از شیوه کار این محصول جدید اینجا را کلیک کنید. گوگل اهمیت ویژهای برای سرویسهای مبتنی بر مکان قائل است و به همین دلیل به تازگی ماریسا میر رئیس بلندپرواز بخش جستجو را به سمت جدیدی منصوب کرده تا تمرکز بیشتری روی توسعه محصولات جستجوی محلی داشته باشد.یکی از اهداف گوگل کسب سود بیشتر از این طریق است. |
برگزیدگان جشنواره مطبوعات و خبرگزاریها Posted: 03 Nov 2010 12:39 PM PDT مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاریها هفته گذشته با حضور رییس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور مطبوعاتی و برگزیدگان و شرکتکنندگان در این جشنواره برگزار شد و برگزیدگان هفدهمین جشنواره معرفی شده و مورد تقدیر قرار گرفتند. نفرات برتر در گرایشهای مختلف این جشنواره شامل مطبوعات سراسری، خبرگزاریها، پایگاههای اطلاعرسانی اینترنتی، مطبوعات محلی، بخش ویژه و رسانههای خارجی به شرح زیر هستند: سرمقاله سراسری رتبه اول / حسام الدین برومند مقاله سیاسی رتبه اول / حسین خزایی مقاله اقتصادی رتبه اول / مهران ابراهیمیان مقاله اجتماعی رتبه اول / وحید جلیلی مقاله فرهنگی رتبه اول / رضا مهرعطا عکس خبری رتبه اول / علی کاوه عکس غیرخبری رتبه اول / احمد فیاض گزارش خبری رتبه اول / سیدحمید حسینی گزارش غیرخبری رتبه اول / میترا شکری مصاحبه سراسری رتبه اول / فریدون حاجی پور خبر سراسری رتبه اول / معصومه ملکی تیتر سراسری رتبه اول / محسن جندقی طنز تصویری رتبه اول / محمدعلی رجبی طنز مکتوب رتبه اول / امید مهدی نژاد طراحی و صفحه آرایی سراسری رتبه اول / روح اله گیتی نژاد فرهنگ اسلامی رتبه اول / غلامرضا بهروزلک ورزش همگانی و قهرمانی رتبه اول / سیدشروین طاهری مقالات جنبی رتبه اول / فاطمه مرسلی مصاحبه خبرگزاریها رتبه اول / محمدجواد محمود دهآبادی گزارش خبرگزاریها رتبه اول / محدثه حیدری گرجی تفسیر و تحلیل خبر خبرگزاری رتبه اول / محمدسعید ذاکری جزه عکس خبرگزاری رتبه اول / مجید عسگرپور سرمقاله محلی رتبه اول / سیدیحیی حسینی مقاله محلی رتبه اول / ابراهیم رضایی مصاحبه محلی رتبه اول / طیبه ثابت گزارش محلی رتبه اول / حمید سلطان آبادیان خبر محلی رتبه اول / فاطمه شعبانی عکس محلی رتبه اول / ابراهیم فلاح صفحه آرایی محلی رتبه اول / حسین دلیر همت مضاعف، کار مضاعف رتبه اول / سیدابوالفضل جعفری نژاد نقش نظام رتبه دوم / طاهره چک جنگ نرم رتبه اول / پیام فضلی نژاد قانون هدفمندی یارانه ها رتبه اول / سیدمحمدعلی امامی مسجد رتبه اول / علی معصومی رسانه های خارجی رتبه اول / مختار پرتو سگوندی مقاله تحلیلی خبر پایگاهها رتبه اول / فرشاد شیرزادی گزارش پایگاهها رتبه اول / محمدمهدی اسلامی گیلانی مصاحبه پایگاهها رتبه اول / حسن صدرایی عارف عکس پایگاهها رتبه اول / نعیم احمدی |
محور مقالات ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک اعلام شد Posted: 03 Nov 2010 12:39 PM PDT ششمین همایش روابطعمومی الکترونیک با موضوع روابط عمومی حرفهای الکترونیک و ارتباطات مؤثر برگزار میشود. دکتر محمد سلطانیفر، رییس کمیته علمی این همایش با اعلام مطلب فوق، محور مقالات ششمین همایش روابطعمومی الکترونیک را اعلام کرد. دکتر سلطانیفر از کاربرد وب2 و وب۳ در روابط عمومی، نقش ویکی ها در روابط عمومی، روابط عمومی الکترونیک و رادیو بلاگ ها، جایگاه رسانه های سنتی و روابط عمومی الکترونیک، روابط عمومی الکترونیک نقادی،شفافسازی و پاسخگویی، نقش روابط عمومی الکترونیک در ایجاد همیت و احساس تعلق سازمانی، نقش روابط عمومی الکترونیک در بهره گیری از انواع رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری، کاربرد شبکه های اجتماعی در روابط عمومی الکترونیک، شهروندان خبرنگار و روابط عمومی الکترونیک و سامانههای یکپارچه الکترونیک درسازمان و نقشآندرروابطعمومی الکترونیک(CRM، EPR،اینترنت) به عنوان 10 محور تعیین شده نام برد. استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک در سال 89 از امکان بررسی مطالعات موردی وزارتخانهها و سازمانها در این همایش خبر داد و افزود:در این بخش معرفی تجربههای موفق سازمانی در سطوح ملی، منطقهای و جهانی در دستور کار قرار دارد و تمامی وزارتخانه ها، سازمان ها و مؤسسات دولتی و خصوصی می توانند عملکرد و توانمندی های خود را ارایه دهند. دکتر سلطانی فر با بیان این که مقالات ارایه شده نبایستی در همایشها و کنفرانسهای داخلی و خارجی ارایه شده باشد افزود: در ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک همچون دوره های پیشین از نویسندگان مقالات برتر تجلیل خواهد شد. وی با اعلام اینکه در این همایش اصل مقالات به طور کامل مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت گفت: اساتید، مدیران، کارشناسان و دانشجویان علاقمند می توانند تا تاریخ 25 اسفندماه سالجاری مقالات خود را به آدرس info@eprcenter.ir ارسال نمایند. در ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک مقالات ارایه شده در کمیته علمی مرکب از دکتر محمد سلطانی فر، دکتر سعید رضا عاملی، دکتر علیاصغر محکی، دکتر یونس شکرخواه، دکتر شهیندخت خوارزمی و دکتر حمید ضیاییپرور مورد بررسی و قضاوت قرار خواهد گرفت. این همایش هم زمان با گرامیداشت روز روابط عمومی در تقویم رسمی کشور در اردیبهشت ماه سال ۹۰ در تهران برگزار خواهد شد. |
نگرانی اسرائیل از گوگل ارث و آیفون Posted: 03 Nov 2010 12:17 PM PDT ایتنا – رئیس پلیس مخفی رژیم صهیونیستی، گسترش دسترسی به اینترنت را یک تهدید فزاینده در سطح بینالملل عنوان کرد. یوال دیسکین رئیس سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم اسرائیل موسوم به شین بت، در سخنانی گفت امروزه گروههای نظامی میتوانند با استفاده از برنامههای اینترنتی، همان اطلاعاتی را که جاسوسان دولتی به دست میآورند، در اختیار گیرند. به گزارش رویترز، دیسکین که معمولاً به ندرت سخنرانی میکند، فناوریهای سایبری را «تهدید امنیتی فزاینده» در سطح بینالملل به شمار آورد. وی که در جریان کنفرانس امنیت ملی در تل آویو سخن میگفت، اظهار داشت: جاسوسی و گردآوری اطلاعات که زمانی در دستان کشورها و قدرتهای جهانی بود، اکنون با استفاده از سامانههای اینترنتی نظیر گوگل ارث، دوربینهای اینترنتی که در همه جای جهان کار گذاشته شده است و میتواند به وب متصل گردد و نیز با کمک برنامههای ویژه گوشیهای آیفون در اختیار همگان درآمده است. گفتنی است وظیفه جمعآوری اطلاعات مربوط به داخل مرزهای اسرائیل و مناطق خودمختار فلسطینی و همچنین خنثیسازی فعالیتهای تروریستی، بخشی از اقدامات شین بت اعلام شدهاست. این سازمان در عملیات خود جنبه مخفیانه کار کردن را رعایت مینماید. |
افتتاح نخستین دفتر غیرآمریکایی ویکیپدیا در هند Posted: 03 Nov 2010 12:17 PM PDT ویکی مدیا که صاحب دایرهالمعارف آنلاین ویکی پدیاست، قصد دارد نخستین دفتر غیرآمریکایی خود را در هند دایر کند. به گزارش ایسنا، به گفته مدیر توسعه جهانی ویکی مدیا، علاقه زیادی برای ویکی مدیا در هند و همچنین تعهد عمومی برای دانش آزاد در این کشور، وجود دارد. سرمایهگذاری برنامهریزی شده در هند نخستین دفتری است که این گروه غیرانتفاعی در خارج آمریکا راهاندازی میکند؛ دایره المعارف این گروه با مشارکت کاربران عادی یکی از بزرگترین برندهای آنلاین محسوب میشود؛ این شرکت در حال حاضر به دنبال یک مکان است اما انتظار میرود که دفترش را تا چند ماه آینده افتتاح کند. جیمی ولز، یکی از بنیانگذاران ویکی مدیا با شرکت در یک نشست آزاد در شهر بمبئی به جزییات بیشتری از استراتژی این گروه در هند اشاره خواهد کرد. سایت ویکی پدیا از زمان راهاندازی شدن در سال 2001 به سرعت رشد کرده و تا ماه ژانویه 2010 حدود 78 میلیون بازدیدکننده ماهانه داشته است. حدود 91 هزار مشارکتکننده فعال برروی بیش از 16 میلیون مقاله موجود در این سایت به بیش از 270 زبان کار میکنند. |
نیمی از متخصصان آی.تی به اکس.پی وفادار میمانند Posted: 03 Nov 2010 12:17 PM PDT یافتههای یک بررسی نشان داد که بسیاری از متخصصان فنآوری اطلاعات قصد دارند حتی پس از پایان پشتیبانی تمدید شده برای ویندوز اکس پی در سال 2014، همچنان از این سیستم عامل قدیمی استفاده کنند. به گزارش ایسنا، بر اساس نظرسنجی انجام گرفته از سوی Dimension Consulting در ماه اکتبر، 48 درصد از پاسخدهندگان اظهار کردهاند که همچنان به استفاده از اکس پی بدون پشتیبانی ادامه میدهند، در حالی که 47 درصد اظهار کردهاند که پس از متوقف شدن پشتیبانی از اکس پی و منتشر نشدن به روزرسانیهای امنیتی برای این سیستم عامل، از آن ارتقاء مییابند. پنج درصد نیز به استفاده از اکس پی با پشتیبانی شخص ثالث ادامه میدهند. بر اساس یافتههای این بررسی، تقریبا تمامی متخصصان آی تی قصد دارند ویستا را نادیده گرفته و مستقیما به ویندوز سون ارتقاء یابند. با این همه در مورد مجموعه برنامههای آفیس، تنها یک سوم اظهار کردهاند در مسیر ارتقاء از آفیس 2003، آفیس 2007 را نادیده گرفته و آفیس 2010 را به کار میگیرند و 87 درصد نیز نگرانیهایی در مورد آفیس 2010 به ویژه رابط کاربری سربرگ آن داشتند. این بررسی برمبنای نظرسنجی اینترنتی از 953 نفر انجام گرفت. |
استیو جابز کاندیدای اول مدیرعاملی گوگل بود Posted: 03 Nov 2010 12:17 PM PDT فیلم مستندی نشان می دهد که "لری پیج" و "سرگی برین" بنیانگذاران گوگل می خواستند که "استیو جابز" رئیس بزرگترین موتور جستجوی دنیا شود. به گزارش خبرگزاری مهر، فیلم مستندی به نام "تغییردهندگان بازی" (Game Changers) که از "بلومبرگ تی. وی" پخش شد نشان می دهد که به جای "اریک اشمیک" استیو جابز می توانست رئیس گوگل باشد. برپایه این فیلم مستند، در سال 2000 گوگل یک شرکت نوظهور موفق، با رشد زیاد و آماده برای یک خیز بلند بود و در این میان تنها یک "رئیس" کم داشت. شخصی توانا که بتواند به امور مالی شرکت رسیدگی کند و دست "سرگی برین" و "لری پیج" را در تبدیل نوآوری به تجارت بگیرد. این فیلم نشان می دهد که اولین گزینه دو بنیانگذار گوگل "استیو جابز" بوده است. این دو به ملاقات "استیو" رفتند و صندلی ریاست هیئت مدیره گوگل تازه متولد شده را به وی پیشنهاد کردند. اما جابز در زمان تولد دوباره "اپل" بسیار گرفتار بود. در حقیقت اپل در آن زمان سیاه ترین دوره تاریخی خود را می گذارند و بنابراین استیو پیشنهاد برین و پیج را رد کرد. براساس گزارش macitynet، باقی داستان را همه می دانند: اریک اشمیت رئیس گوگل شد و این شرکت گامهای بلند را به سوی موفقیت طی کرد. اکنون بسیاری از افرادی که تخیلی قوی دارند شروع کرده اند به این داستان سازیها که اگر واقعا استیو جابز رئیس گوگل می شد چه اتفاقی برای اپل و گوگل می افتد. |
ام.تی.وی در کشورهای آسیایی شبکههای محلی راهاندازی میکند Posted: 03 Nov 2010 12:17 PM PDT «ام. تی. وی» برای جذب مخاطب بیشتر، در کشورهای آسیایی شبکههای محلی راهاندازی میکند. به گزارش ایسنا، یکی از مسوولان شبکه خبری « ام. تی. وی» (MTV) از راهبرد جدید این شبکه خبری برای جذب مخاطب بیشتر در قاره آسیا با راهاندازی شبکههای محلی خبر داد. به گزارش هالیوود ریپورتر، «ام. تی. وی» قصد دارد با درک درست از بازار محلی، شبکههایی با مدیریت محلی راهاندازی کند که در نخستین گام شبکهای جدید با مضمون تفریحی در «کرهی جنوبی» تاسیس خواهد کرد. |
افزایش استفاده از موبایل برای تبادل ایمیل در میان شهروندان اروپایی Posted: 03 Nov 2010 12:17 PM PDT یک موسسه تحقیقاتی با بررسی پنج کشور اروپایی نشان داد که در سال 2010 استفاده از تلفن همراه هوشمند برای تبادل ایمیل از 4 درصد سال 2009 به 15 درصد در سال 2010 افزایش داشته است. به گزارش خبرگزاری مهر، موسسه تحقیقاتی "کانتکت لب" با بررسی چهار هزار و 800 کاربر در پنج کشور اروپایی انگلیس، فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا در این بررسیها نشان داد در شرایطی که استفاده از نت بوکها (مینی نوت بوکها) برای تبادل ایمیل از 5 درصد سال 2009 به 11 درصد رسیده استفاده از تلفنهای همراه هوشمند برای دسترسی به صندوق پست الکترونیک از 4 درصد به 15 درصد در سال 2010 افزایش داشته است. همچنین این تحقیقات نشان می دهد کاربرانی که برای ورود به ایمیل از موبایل استفاده می کنند به طور متوسط 7 خبرنامه آنلاین در روز دریافت می کنند و از طریق این خبرنامه از خدمات تجارت الکترونیک استفاده کرده و یا آنها را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند. 41 درصد از مصاحبه شوندگان در این تحقیق، برای تلفنهای همراه هوشمند در دسترسی به ایمیل اهمیت ویژه ای قائل بودند در حالی که 40 درصد معتقد بودند که استفاده از تلفن همراه برای اتصال به ایمیل بسیار سخت است. از میان علاقه مندان به استفاده از تلفن همراه هوشمند برای ورود به وب 23 درصد، عملیات بانکی و 21 درصد خریدهای آنلاین خود را با موبایل انجام می دادند. براساس گزارش TMCnet، نتایج این تحقیقات نشان داد که هر کاربر به طور متوسط در هر روز 25 ایمیل دریافت می کند. در این پنج کشور در هر روز حدود 6/3 میلیارد پیام پست الکترونیک دریافت می شود. 50 درصد از مصاحبه شوندگان اظهار داشتند که از آدرس پست الکترونیک شرکتی خود برای دریافت ایمیلهای شخصی نیز استفاده می کنند در حالی که 35 درصد اظهار داشتند که از دو صندوق پست الکترونیک استفاده می کنند. |
شکایت گوگل از دولت آمریکا بر سر قرارداد با مایکروسافت Posted: 03 Nov 2010 12:00 PM PDT گوگل برای محروم کردن این شرکت از پیشنهاد دادن برای قراردادهای خدمات ابری از دولت آمریکا شکایت کرد. به گزارش ایسنا، در این شکایت به تصمیم وزارت کشور آمریکا برای محروم کردن Apps for Government این شرکت از پیشنهاد دادن برای قرارداد یکی کردن 13 پلتفرم این وزارتخانه در یک سیستم ابری اشاره شده است. این قرارداد برای 88 هزار کاربر بوده و 59 میلیون دلار ارزش داشت و مدت آن نیز پنج سال بود. وزارت کشور آمریکا بر اساس ارزیابی ریسک و پژوهش بازار اعلام کرده بود که خدمات مایکروسافت تنها محصول تجاری است که شرایط شناسایی شده از سوی این وزارتخانه را برآورد میکند. بنا بر اعلام گوگل، این شرکت مکررا برای ارایه پیشنهاد برای این قرارداد ابزار علاقه کرده اما تقاضای این شرکت رد شد زیرا سرویس Apps آن مطابق با شرایط امنیتی وزارت کشور آمریکا نبوده است. این شرکت اینترنتی همچنین اعلام کرده که نشستهای متداولی داشته تا نشان دهد شرایط دولت را برآورد میکند اما به دلایل امنیتی و اینکه تصمیم درباره سیستم پیامرسانی جدید از قبل گرفته شده بود، به این شرکت نه گفته شد. فروشندگان خدمات ابری بهطور فزاینده به کسب و کار دولتی روی آوردهاند زیرا دولتهای آمریکا و کشورهای دیگر خاطرنشان کردهاند که مایلند خدمات دولتی با هزینه پایینتری اداره شوند. گوگل 97 درصد از درآمد سالانه 24 میلیارد دلاریش را از تبلیغات به دست میآورد. طبق اعلام این شرکت، کسب و کار Apps صدها میلیون دلار درآمد سالانه داشته و سودآور است. |
ممنوعیت مجدد در انتظار یوتیوب در ترکیه Posted: 03 Nov 2010 12:00 PM PDT سازمان مخابراتی ترکیه مجددا دسترسی به یوتیوب را مسدود خواهد کرد مگر این که ویدیوی غیراخلاقی مربوط به رهبر سابق یکی از احزاب این کشور از این سایت اشتراکگذاری ویدیو برداشته شود. به گزارش ایسنا، تهدید ممنوعیت جدید تنها سه روز پس از پایان گرفتن بیش از دو سال ممنوعیت یوتیوب در ترکیه متوجه این سایت ویدیویی میشود. بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی، یک دادگاه با رسیدگی به شکایت وکلای دنیز بایکال، رهبر سابق حزب جمهوریخواه خلق به مسدود شدن یوتیوب حکم داد و سازمان مخابرات را از تصمیم خود مطلع کرد. مقامات مخابراتی ترکیه اکنون یا از یوتیوب برای برداشته شدن این ویدیو تقاضا یا به مسدود کردن دسترسی به آن اقدام میکنند. دسترسی به یوتیوب در ترکیه از ماه می سال 2008 و به دنبال انتشار ویدیوهایی توهینآمیز به کمال آتاتورک، بنیانگذار ترکیه لائیک مسدود شد اما هفته جاری پس از حذف این ویدیوها، مجددا برقرار شده بود. ترکیه به دنبال تصویب قانون جدیدی در پارلمان این کشور علیه جرایم سایبر به منظور مقابله با هرزهنگاری کودکان و جلوگیری از انتشار تبلیغات تروریستی و مهار شرط بندی غیرقانونی، در سال 2007 فیلتر وبسایتها را آغاز کرد. گروههای مدافع حقوق بشر و انجمنهای دیدهبان رسانه مدتهاست از ترکیه که نامزد پیوستن به اتحادیه اروپا است، درخواست کردهاند قوانین اینترنتی محدودکننده خود را اصلاح کند. سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) ماه ژانویه در گزارشی اعلام کرده بود که حدود 3700 وب سایت اینترنتی به دلایل سیاسی و حکم دادگاه در ترکیه ممنوع شدهاند. |
تیمهای رصدی در دادسراها سایتهای دوستیابی را کنترل میکنند Posted: 03 Nov 2010 12:00 PM PDT باشگاه خبری فارس «توانا» - سرپرست دادسرای جرائم رایانهای با بیان اینکه تیمهای رصدی در دادسراها سایتهای دوستیابی را کنترل میکنند، گفت: قطعاً اجازه نخواهیم داد که افرادی در چارچوب سایتهای دوستیابی، اختلاط بین دختر و پسر را ترویج دهند. رضا جعفری در خصوص خطرات و جرائم اینترنتی که جوانان را تهدید میکند، اظهار داشت: در فصل پائیز و زمستان گاز ماند قاتلی نامرئی باعث قتل بیسر و صدا و آرام بسیاری از هموطنان میشود این مثالی است که برای تقریب موضوع به ذهن به آن اشاره میکنم. وی افزود: اکنون که ما با دشمنی نامرئی به نام اینترنت در خانهها سر و کار داریم میتوان گفت که متأسفانه در این زمینه خوب کار نکردهایم البته کارهای مثبت انجام شده است اما هنوز نتوانستهایم گام به گام با این معضل پیش برویم. معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای جرائم رایانهای گفت: در خانهای که تلفن، کامپیوتر و اینترنت وجود دارد، همواره خطر گرایش جوانان نیز وجود خواهد داشت؛ جوان بنا به شرایط سنیاش کنجکاو است و انگیزه دارد به همین دلیل به دنبال مسائل جذاب میرود. وی با بیان اینکه اینترنت ابزار مناسبی برای سرگرمی، تفریح و مطالعه است، افزود: مشکل ما در این فضا عدم اطلاع و آشنایی والدین و بزرگترها از کامپیوتر و اینترنت است؛ همین مسئله باعث میشود که نظارتی بر فعالیت جوانان نباشد. جعفری زمینههای انحرافی را در اینترنت فراوان دانست و تصریح کرد: هنگامی که مقتضی موجود و مانع مفقود شد، در واقع شرایط مهیا شده و فعل انجام میشود؛ صحنهها نیز در ذهن جوان نقش میبندند؛ بعضی نیز پا را فراتر گذاشته و به دنبال این میروند که اطلاعات را به دیگران منتقل کنند. وی ادامه داد: جوان 20 سالهای را داشتیم که در زمینه سایتهای مستهجن فعالیت میکرد و با وجود سن و سال کم کاملاً حرفهای بود اما پدر و مادر وی معتقد بودند که فرزندشان بسیار آرام و پاک است در واقع پدر و مادر اطلاع ندارند که در گوشهای از منزلشان چه میگذرد بنابراین اطلاعرسانی در این زمینه بسیار اهمیت دارد. سرپرست دادسرای جرائم رایانهای اظهار داشت: برگزاری نمایشگاههای دیجیتال که اکنون باب شده بسیار مفید اما ناکافی است؛ صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رسانهها باید روی این مسئله کار کنند و زمینههای نرمافزاری و سخت افزاری آن را آموزش دهند. وی اضافه کرد: باید برنامههایی برای آموزش مردم اجرا شود و در کنارش معایب را مطرح کنند ما نیز ابزار کار ممنوعیت را اعمال میکنیم ولی در کنار این اقدامات، مجرمان نیز ابزار پیشرفت خودشان را فراهم میکنند و قانون همواره یک قدم عقبتر از مجرم است چراکه تا جرمی واقع نشود قانونی برای منع آن تصویب نمیشود و تا بخواهیم به آنجا برسیم زمان لازم است بنابراین اطلاعرسانی بسیار مهم است. جعفری با بیان اینکه دشمن نامرئی در فضای اینترنت به جوانان رحم نمیکند، بیان داشت: اکنون جوانان و اعتقاداتشان در معرض هجمههای دشمن هستند؛ جوانان، مردم و مسئولان همگی باید دست به دست هم دهند تا از این وضع دشوار بیرون برویم. وی در خصوص سایتهای دوستیابی و جوامع مجازی در فضای اینترنت گفت: باید بر چنین سایتهایی نظارت کرد؛ در بحث نظارت، کمیته تعیین مصادیق مجرمانه که زیر نظر دادستان کل کشور است و همچنین تیمهای رصدی ما در دادسراها این سایتها را کنترل میکنند. معاون دادستان تهران خاطرنشان کرد: سایتهای دوستیابی میتوانند جوانب مثبت و منفی داشته باشند و از طرفی ما نمیتوانیم مسئلهای را پیگیری کنیم مگر اینکه عنوان مجرمانه داشته باشد؛ برخورد، قانون و ابزار میخواهد. وی با اشاره به اینکه نهادهای نظارتی باید به کمک مردم بیایند، افزود: باید دید که جوانب مثبت چنین سایتهایی بیشتر است یا جوانب منفی و اینکه آیا واقعا نفعی به حال جامعه دارند یا خیر. جعفری در ادامه بیان داشت: باید سایتهایی که دوستیابی را مطرح میکنند، نظارت کرد که واقعاً چه تعریفی از دوستی دارند؛ آن دوستی که عقل و بزرگان دینی گفتهاند منظور نظرشان است یا به دنبال دوستیهایی هستند که مفاسد اجتماعی در پی دارد؛ ما نیز قطعاً اجازه نخواهیم داد که افرادی در چارچوب چنین سایتهایی، دوستیابی را باب کنند که اختلاط بین دختر و پسر رایج شود تا از این طریق به اهدافشان دست یابند. وی افزود: باید چارچوب، حدود، مقررات، شرح وظایف و اختیارات برای سایتهای دوستی و دوستیابی تعریف شود و این سایت ها در یک قالب مشخص فعالیت کنند در غیر این صورت هر کسی به خودش اجازه میدهد که سایت یا وبلاگی بسازد و هر اقدامی را انجام دهد به این بهانه که قانون در این زمینه ساکت است، هرج و مرج ایجاد میشود بنابراین نهادهای نظارتی باید کنترل بیشتری داشته باشد. |
اعلام محور مقالات پنجمین همایش ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات Posted: 03 Nov 2010 12:00 PM PDT کمیته علمی پنجمین همایش ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه اخیر خود محور مقالات این همایش را اعلام کرد. بر این اساس و با توجه به اهمیت تبیین وظایف و مسئولیتهای رگولاتوری و لزوم معرفی ظرفیتها، تولید ادبیات و محتوای تخصصی و همچنین آسیبشناسی وضعیت فعلی آن، اعضای کمیته علمی ضمن تعیین رگولاتوری به عنوان موضوع اصلی همایش، محور مقالات را بررسی و تعیین کردند. این دبیرخانه رگولاتوری و حقوق مخاطبان را به عنوان اولین محور مقالات اعلام کرده و آورده است: قرارداد مشترکان، رضایتمندی مشتریان، اینترنت در خانواده، ارزیابی رفتار و انتظار مشتریان از زیرمحورهای این بخش است. همچنین، رگولاتوری، قوانین و مقررات با زیر محورهای تبیین مقررات، آسیبشناسی حقوقی، شاخصهای نظارتی، ملاحظات حقوق مردم در قانونگذاری به عنوان دومین محور همایش مزبور اعلام شده است. رگولاتوری، توسعه و اقتصاد نیز با زیر محورهای تعرفه خدمات، USO، برنامههای آینده ، اقتصادی کردن سرویسها در کشور، چالشهای آینده، تخمین نیاز بازار، سرمایه گذاریخارجی به عنوان محور سوم و رگولاتوری، استانداردها و خدمات با زیر محورهای تهدیدات سایبری و نقش رگولاتوری، انتقال دانش، کیفیت خدمات، استانداردسازی مطلوب، امنیت ارتباطات، روشهای صدور پروانه جدید، تأیید نمونه تجهیزات مخابراتی و پایش طیف به عنوان چهارمین محور مقالات معرفی شده است. در گزارش دبیرخانه دایمی همایش ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید شده است: مقالات ارسالی میبایست در برگیرنده آخرین دستاوردها، یافتهها و ایدههای نظری و کاربردی پیرامون محورهای همایش بوده و آثار ارسالی نباید پیش از این در همایشهای مشابه داخلی و خارجی ارایه شده باشد. دبیرخانه همایش از اساتید ، کارشناسان و دانشجویان دعوت کرده است مقالات خود را پیرامون یکی از محورهای ذکر شده حداکثر تا تاریخ 20 دی ماه 89 به نشانی اینترنتی info@cnict.ir و یا به آدرس تهران، خیابان حافظ، روبروی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، خیابان شیرین، پلاک34، طبقه5 ارسال نمایند. همچنین تلفکس 88807453 و 88898326 آماده پاسخگویی به سئوالات است. لازم به ذکر است دکتر عباس آسوشه، دکتر غلامرضا داداش زاده، دکتر داود زارعیان، دکتر محمد سلطانیفر، دکتر صادق عباسی و دکتر عظیم فرد اعضای کمیته علمی همایش را تشکیل میدهند. پنجمین همایش ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و جمعی از فعالان حوزه ICT کشور برگزار خواهد شد. |
پایان پیام: بودریار و نظریه رسانه Posted: 03 Nov 2010 12:00 PM PDT همشهری، محمدرضا ارشاد - ژان بودریار، فیلسوف معاصر فرانسوی، از پیشگامان اندیشه پسامدرن است. اندیشههای بودریار بهویژه در حوزه جامعه مصرفی و نقش رسانهها در آن حائز اهمیت است. به نظر بودریار در جامعه مصرفی که متناسب با عصر پسامدرن است، رسانهها به نشانه بدل شدهاند و واقعیتها را همچون گذشته منتقل نمیکنند. این به آن دلیل است که رسانهها رویدادها و واقعیتها را آنگونه که خود میخواهند تغییر میدهند و به عبارتی واقعیت را از معنا تهی کردهاند. به همین علت، در عصر سیطره رسانهها، واقعیت به مجاز تبدیل میشود و رسانهها خود تعیینکننده واقعیت میشوند. داگلاس کلنر- از اندیشمندان آمریکایی و یکی از شارحان ژان بودریار- در مطلبی که از پی میآید، به نظریهرسانهای بودریار و ارتباط آن با نظریه رسانهای مکلوهان اشاره میکند و تلاش دارد تا توصیفی فشرده از نظریهرسانهای بودریار ارائه کند. لازم به توضیح است که این مطلب گزیده و برگردانی است از مقاله مفصل کلنر. بودریار در سال 1967 درباره کتاب مک لوهان - «فهم رسانه» - به نگارش یک نقد و بررسی دست زد و در آن مدعی شد که این حکم مک لوهان، یعنی اینکه «رسانه پیام است»، قاعده بیگانگی در جامعه تکنیکی است. او بر همین اساس، مک لوهان را به خاطر طبیعی قلمداد کردن این بیگانگی به باد انتقاد میگیرد و در این انتقاد، با نقد نومارکسی از آرای مک لوهان، به عنوان یک طرفدار تقلیلگرایی و جبرگرایی فناورانه همآوا میشود. با این حال، تا دهههای 70 و80 قواعد مکلوهانی حکم راهنمای اندیشه وی را داشتند. بودریار نظریهاش درباره رسانهها را در مقالهای با عنوان «مرثیهای برای رسانهها» در کتاب «به سوی نقد اقتصاد سیاسی نشانهها»(1972) به چاپ رساند. این عنوان کنایهدار برای بودریار حاکی از شروعی است جهت ساختن نظریهای اجتماعی که در آن رسانه نقشی اساسی در شکلگیری پسامدرنیته داشته است. در واقع مقصود بودریار از «مرثیه» در اینجا، مرثیهای است برای نظریه مارکسیستی رسانهها. بودریار در این مقاله، با یک پرسشگری بنیادین، گسستی را از مارکسیسم آغاز میکند که در کتاب «آینه تولید» به اوج خود میرسد. او در مقاله «مرثیهای برای رسانهها» از مارکس فاصله میگیرد و بهویژه به تقلیلگرایی اقتصادی و تولیدگرایی مارکسی و همچنین ناتوانی نظریه مارکسی در مفهومپردازی حول زبان، نشانهها و ارتباطات میتازد. در همین راستا، بودریار به نقد آرای نویسنده و فعال سیاسی آلمانی، یعنی «هانس ماگنوس انزنزبرگ» درباره رسانه و تلاش وی برای ایجاد راهبردی سوسیالیستی برای رسانهها میپردازد. بودریار این تلاش را به عنوان تلاشی مارکسی جهت آزادسازی نیروهای تولیدی از قیود روابط تولیدی، مردود میشمارد. به نظر وی، این نظریه ناتوان از مشاهده این امر است که رسانههای همگانی ارتباطی، در هر شکلشان، ویژگی ضدمیانجیگرانه و ناگذرا دارند؛ در واقع مشخصه آنها (رسانهها) امری است غیرارتباطی. اگر بتوان توافق کرد که ارتباطات را به عنوان یک مبادله، یعنی فضای متقابل گفتار و پاسخ و آنگاه مسئولیت تعریف کرد، باید گفت آنها (رسانهها) از پاسخ ممانعت به عمل میآورند و کل فرایند مبادله را غیرممکن میسازند. این واقعیت رسانه است و تمام سامانه کنترل اجتماعی و قدرت در آن ریشه دارد. به واسطه همین دیدگاه، بسیاری از طرفداران بودریار وی را نظریهپردازی پیشرو در حوزه رسانههای پسامدرن به شمار آوردهاند. جالب است که بودریار در این دست آثار، نوعی حس تکنیک(فن)هراسی و حسرت مکالمات رودررو را که بیتردید (از نظر وی) بر ارتباطات رسانهای مجرد و تنزلیافته برتری دارند، به نمایش میگذارد. چنین موضعی، نوعی دوگانهانگاری میان ارتباطات رودرروی خوب و ارتباطات رسانهای بد را پدید میآورد و به این امر منجر میشود که ارتباطات بینافردی میتواند به امری دستکاری، تحریف و شیئی شده- همانگونه که رسانهها هستند- بینجامد. بودریار در کتاب «نقد اقتصاد سیاسی نشانه» به این نکته توجه میدهد که «ابژه تلویزیونی» که در مرکز خانواده قرار میگیرد، درخدمت این «خویشکاری برهانی» اساسی درمیآید که دارنده (تلویزیون) عضو اصلی جامعه مصرفی است. نزد بودریار، نقش شتابگیرنده رسانهها در جامعه معاصر، برابر است با فروافتادن از جهان تولیدی مدرن، به جامعه پسامدرن وانمودهها. مدرنیته برای بودریار عصر تولیدی است که مشخصه آن خیزش سرمایهداری صنعتی و سلطه بورژوازی است، در حالی که جامعه پسامدرن، عصر وانمودسازی حاصل چیرگی نشانهها، رمزگان و الگوهاست. مدرنیته بر تولید اشیا متمرکز بود، حال آنکه ویژگی پسامدرنیته چیرگی نشانهها از طریق تکثیر آنهاست. بنابراین، بودریار با پیروی از مک لوهان، مدرنیته را فرایند انفجار بیرونی کالاییشدن، فناوری و مکانیزهشدن مناسبات بازار میداند در حالی که جامعه پسامدرن، حاصل انفجار درونی مرزها، قلمروها و تمایز میان فرهنگ برتر و فروتر، نمود و واقعیت و حتی هرگونه تقابل دوگانه مورد حمایت فلسفه سنتی و نظریه اجتماعی است. از اینرو، در حالی که مدرنیته با فرایند افزایش تفاوتگذاری قلمروهای زندگانی مرتبط است، پسامدرنیته به عنوان فرایند تفاوتزدایی مشخص میشود. بهنظر بودریار، پیدایی رسانههای خبری بهویژه تلویزیون بهموازات انتشار سریع نشانهها و وانمودهها در همه عرصههای زندگانی اجتماعی و روزانه، مؤلفه اصلی پسامدرنیته را تشکیل میدهد. در پایان دهه70، بودریار رسانه را بهعنوان ابزار کلیدی وانمودسازی که تصویرها، نشانهها و رمزگانی میآفریند که سازنده قلمرو خودپاینده واقعیت مجازی است، تفسیر کرد. تحلیلهای بودریار از [فرایند] وانمودسازی و واقعیت مجازی، مهمترین سهم او را در نظریه اجتماعی و نقد رسانهها تشکیل میدهد. در طول عصری که هنرپیشههای فیلم، وانمود به سیاست میکنند، مقوله وانمودسازی میتواند ابزاری اساسی برای نقد اجتماعی رادیکال تلقی شود، حال آنکه مفهوم واقعیت مجازی، ابزار مفید تحلیل اجتماعی را برای جامعه اطلاعاتی، رسانهای و سایبرنتیکی در اختیار مینهد. تحلیلهای بودریار به واژگونی نسبت میان بازنمایی و واقعیت اشاره دارد. سابقا رسانه آینه و بازتاب یا بازنمایی واقعیت بهحساب میآمد، درصورتی که هماکنون رسانه سازنده واقعیت مجازی- یعنی یک واقعیت رسانهای یا «واقعیتر از واقع» است. در اینجاست که «امر واقعی» تابع بازنمایی راهبر به انحلال نهایی امر واقعی میشود. افزون بر این بودریار در مقاله «انفجار درونی معنا در رسانهها» بر این نظر است که ازدیاد نشانهها و اطلاعات در رسانهها، معنا را از طریق خنثیسازی و زدایش محتواها محو میسازد؛ فرایندی که هم به فروریزی معنا و هم نبود تمایز بین رسانه و واقعیت میانجامد. فرضا در جامعهای که از پیامهای رسانهای اشباع شده، اطلاعات و معنا از درون منفجر میشوند و در یک اختلال معنایی فرومیپاشند. بنابراین، برای بودریار «اطلاعات یا مستقیما ویرانگر معنا و دلالت است و یا آن را خنثی میسازد. فقدان معنا با کنش زداینده و بازدارنده اطلاعات، رسانهها و رسانههای همگانی مرتبط است... اطلاعات محتواهای خود را فرومیبلعد ... اطلاعات، معنا و اجتماع را در نوعی وضعیت تیره و تار که به هیچوجه نه به یک کثرت ابداعی که به عکس به یک افت کلی منجر میشود، فرو میبرد». در اینجا بودریار الگویی از رسانه ارائه میدهد که براساس آن رسانه سیاهچالهای از نشانهها و اطلاعاتی است که همه محتواها را در اختلالی سایبرنیتکی که دیگر، پیامهای معنادار ردوبدل نمیشوند، جذب میکند. این فرایند، انفجار درونیای است که در آن همه محتواها به فرم مبدل میشوند. در اینجا میبینیم که چگونه بودریار نظریه رسانهای مکلوهان را برمیگیرد؛ «رسانه پیامی است که نهتنها بر پایان پیام که بر پایان رسانه نیز دلالت دارد». در این وضعیت، رسانه در معنای لفظی آن نه در محتوا و نه در فرم، دیگر وجود ندارد. به بیان دقیقتر، این همان چیزی است که بر انفجار درونی دلالت دارد؛ جذب یک قطب در قطب دیگر، اتصالی کوتاهمدت میان قطبهای سامانه افتراقی معنا، امحای اصطلاحات و نبود تقابلهای مشخص و از آن میان (امحای) تقابل میان رسانه و واقعیت. به نظر بودریار، رسانهها از این طرق در تودهها نفوذ میکنند؛ از طریق بازتولید ذوق و علاقه آنها به نمایش و سرگرمی، (ازطریق بازتولید) امیال و سبک زندگیشان و نیز با ایجاد انفجاری مابین آگاهی تودهها و چشماندازهای خیالین رسانهای. بودریار در کتاب «درباره اغوا»(1979) تمایز مکلوهانی رسانههای گرم و رسانههای سرد را بهکار میبندد تا شیوههایی را که رسانهها اطلاعات را فرومیبلعند و معنا را نابود میسازند، توصیف کند. بهنظر وی، رسانه، رویدادهای «گرم» مانند ورزش، جنگ، آشفتگی، فاجعه و... را میگیرد و آنها را به رویدادهای رسانهای «سرد» مبدل میسازد، بهصورتی که آنها را تماما نوع دیگری از رویداد و تجربه تعبیر میکند. در ارتباط با تفاوت میان ورزشی که از تلویزیون نشان داده میشود و ورزشی که واقعا جریان داشته یا دارد، وی در جایی مینویسد: «باور نکنید که این [نمایش تلویزیونی] موضوع همان بازی است؛ یکی گرم است و دیگری سرد؛ یکی مسابقهای است که اثر میبخشد، رقابت میکند، صحنهسازی و نمایش زنده است و حضور دارد اما آن دیگری (سرد) لمسی است؛ یک رخداد ورزشی تلویزیونی(شده) که بیش از هر چیز یک رویداد تلویزیونی است؛ درست مثل هولوکاست یا جنگ ویتنام. رویدادهای تلویزیونیشده رخدادهایی هستند که برای بودریار همه رسانههای اطلاعاتی و ارتباطی معنا را خنثی میسازند و مخاطب را درگیر تجربه رسانهای تکسویه و یکدستی میسازند که او آن را برحسب جذب انفعالی تصویرها یا مقاومت معنا تعریف میکند تا پردازش فعال یا تولید معنا. بر این اساس، رسانههای الکترونیک ربطی با اسطوره، تصویر، تاریخ و یا ساخت معنا (یا ایدئولوژی) ندارند. در این وضعیت، تلویزیون رسانهای است «که بیانگر هیچچیزی نیست، خاصیت مغناطیسی دارد و تنها صفحه یا پایانه کوچکشدهای است که در واقع بیدرنگ در ذهن شما پیدا شده است. درواقع شما صفحه (نمایش) هستید و تلویزیون دارد به شما مینگرد. تلویزیون تمام یاختههای عصبی (نورونها) را ترانزیستوری میسازد و بهسان یک نوار مغناطیسی عمل میکند؛ یک نوار، نه یک تصویر». |
روزنامهها منبع تنها ۲۰ درصد از درآمد آسوشیتدپرس Posted: 03 Nov 2010 12:00 PM PDT درآمد آسوشیتدپرس از روزنامهها از سال 2008 حدود یک سوم کاهش یافته و از 220 میلیون دلار در یک سال به 140 میلیون دلار رسیده است. به گزارش ایسنا، مشارکت روزنامهها در درآمد این خبرگزاری تنها 20 درصد است. به گفته تام کیورلی، مدیر عامل و رییس آسوشیتدپرس، انتظار میرود این درآمد از آغاز سال 2011 و پس از آن، پنج تا هفت میلیون دلار دیگر در سال کاهش یابد. این سازمان خبری اکنون بر بخشهای رشدی مانند عکسهای تجاری، نرمافزار تجاری و فیدهای خبری تلویزیونی متکی است. آسوشیتدپرس که یکی از چهار خبرگزاری بزرگ جهان به همراه فرانس پرس، رویترز و بلومبرگ است، هفته گذشته پروژه گزارشگری مشترک با انجمن APME را برای افزایش پوشش درباره نحوه کاهش هزینهها در بودجههای دولتی که بر مردم و خدمات عمومی تاثیر خواهد گذاشت، اعلام کرد. همچنین آسوشیتدپرس تجارت الکترونیکی را اعلام و برخی از محصولات مبتنی بر اشتراک را معرفی خواهد کرد. |
You are subscribed to email updates from MediaNews.ir To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر